Sunday 15 December 2013

Wayang

ASSALAMUALAIKUM


*CERITA SEMALAM , BUKAN HARINI*  bangun pagi harini terasa awal giler , giler pon tak awal macam ni , kau tau tak kalau keadaan bila kau tido lewat semalam tah buat tah hapa hapa dengan tengok tv , bergayut tak pepasal sampai berejam rejam lamanya , dan seangkatan dengannya lagi lah . mungkin akan tahu kebengkakkan mata korang yg akan sama tahap dia cam koala zoo kat shanghai korang tau , tapi lagi cun dia punya lebam hitam bawah mata dia la dari aku punya atau korang punya . tapi tang dia pnya hitam tu mmg tkleh hilang lah , aku pnya bole hilang . haha . tak pepasal koala yg comel kena bahan pepagi . biasa la kalau cuti cuti ni dapat rasa la bnyi memekak mekak dari anak jiran jiran sebelah yg fefeeling nk hbiskan masa tok men sebelum bukak sekolah . aku pon sambil tekupkan telinga aku kat bantal pon masih gak kedengaran bnyi riang ria mereka  . rasa nak baling bom sekali , pastu tido balik dengan tidak bersalahnya . jahat tak aku ? bila ditanya pihak polis nanti , jawapan aku ; 

"Maaf abang polis , saya tiada ditempat kejadian"

hahaa , cumpah kejam giler aku , kononnya la . so nak tak nak terpaksa la aku gigihkan badan nak gi mandi , tapi badan still terdampar kat katil . macam tajuk movies "dugong yang terdampar sepi" , haha . tak pepasal buat tajuk movie sendiri . yang penting bukan aku yg jadi dugong tu oke , bagi kakak aku je . dia arif pasal benda benda camni . Datang je abang aku lagi mengacau mood aku nak tido . pastu dia satu rakan kongsi dengan datin hasnah akan membebel tk kesudah suruh aku bangun mandi , siap siap semua . aku pon pelik , nak sesiap gi mana pon hujung minggu macam ni  . Dengan sebab itu jugak mata aku celik bak kucing yg cuba membulatkan mata padahal mata dia memang dah bulat . langsung tak kelakar . Tapi akhirnya aku kecundang juga tido balik . sungguh kuat badi tido aku . sampai tengahari tu aku rasa aku tido sebab seingat aku semalam aku tido dalam pkul 3 lbh cenggitu , buat apa pon aku tak ingat , macam bnyak assignment plak , padahal duk cecuti time time macam ni . poyo je  .Dalam kesedapan aku tido , aku dikejutkan dengan mesej dari abang aku yg hantar via whatsapp , nak jimat katanya . bebulan bayar bil bukan nak call je . kan dah nampak macam karangan aku tgok sebab mesej diberikan 10 minit lalu ;

"dah bangun ke ?"
"buat ape ?"
"alang kat luar ni , beli breakfast ."
"alang dah makan roti canai pon kenyang dah ni ."
"hoi , tido mati ke ? balas la gilerrrr !! "

time last tu punya ayat yg ada ayat "giler" tu terus aku nak menggila tido balik , namun satu je mesej lagi dihantar cukup cukup buatkan mata aku bersinar bak permata 
( ayat tak bole nak blah ) 

"Jom tengok wayang  , cite "the hobbit : desolation of smaug , alang nak order tiket ni , mau ke tak mau ?"

" mauuuuuuuuuuuuu donggg" balas aku .

dengan sepantas kilat aku capai towel nak gi mandi semata mata sebab the hobbit tu , aku pon dah lupa cite tu pasal apa , dan dan kena ajak terus gi je . kalau nak tahu aku ni tkleh lekat duk rumah , ade je nak merayap gi memana . kaki melepak , kaki shopping , kaki jalan ,dan kaki kaki yg lain , itulah aku . sebab tu abang aku sengaja bebawak aku gi berjalan petang petang rembang camni , nasib naik kete , kalau jalan kaki gi mall dekat rumah aku ni gerenti mati hidup semula pon aku tak nak . 

"tunggu jap , 10 minit siap la" balas aku lagi , buat janji melayu .

sampai je kat bilik air , terus aku start karaoke satu dua lagu . nasib lagu tu medley , kalau penuh kau dah sampai sepuluh minit nyanyi je .mandi belom lagi . ni kalau jiran sebelah dengar gerenti boleh bikin isu pergaduhan . menganggu ketenteraman kejiranan je aku ni . haha . fefeeling punya happy dapat kuar tgok wayang kan ,terus nyanyi lagu warzone dari the wanted gitu , lol . cakap pasal wayang ni , aku teringat dulu masa tengok wayang yg tkde lah tgok kat skrin besar tuh , sekadar tengok kat skrin putih yg belakang dia kena suluh cahaya lampu tu , nak dijadikan cerita , wayang kulit oke . Dulu kat kat kampung aku , masa kekecik aku teringat ada pementasan wayang kulit ni , kat kenduri kenduri tertentu , kenkadang , kenduri kawin pon ade . aku yg masa tu kecik cinonet duk berlari lari terpinga pinga tengok benda ape la dibelakang tabir tu , apa yg aku tahu , asal bayang hitam , benda hitam yg macam macam seram tu mesti hantu , tu je la . Istilah hantu tu masa aku kecik tak penah hilang dari mulut aku . amacam ? comel ke cam seram je aku ni masa kekecik ? haha . akutnye akutnye , ok dah stop gegedik kat sini .

aku ni kalau tak meraban tak sah kan ? ok back to the topic , dah selesai aku mandi dalam nak dekat 10 minit lebih tu , cek cek balik hanphone .

"lambat cam anak dedara !! " 

pastu dah kelihatan abang aku duk depan pintu ngan muka nak minta penampar padu ngan aku , pastu dia terus cecepat gi tandas tanpa sebarang bicara . Aku pon sesiap cepat cepat takut kena ceramah time tengahari camni plak . dah la lapar . sesia bernanah telinga aku dek kata kata menusuk kalbu hanya kerana aku lambat . Lepas sampai ke kereta , aku start mengantok balik , buat gaya gaya cam tido .

"Dah ni nanti kat wayang tu jangan nak tido plak , ni bagi dia !! 
(sambil abang aku tunjukkan penumbuk dia  )

sebab keadaan aku yg toya tu  , aku pon anggukkan je la . abang aku buat muka tak puas hati kat aku , aku dpt rasa dia nak tampar aku lelaju bagi ngantuk aku ni hilang serta merta on the spot kat situ . haha .  lepas sampai ke tempat destinasi kami iaitu Wangsa walk aku terus menggila turun kita macam org tak cukup zat , orang kata tempat ni bnyk retis datang. aku pon start la memusing cari cam orang gile mana tau ada artis ke pepetang cmni buat shot jalan jalan cari makan ke ? boleh kacau kacau sikit ."buat pasal" untuk ayat pendek dia .dah sampai lelenguh aku cari mana artis cun cun tkde pon , tetibe lalu depan aku pelakon lelaki yg dh veteren la kiranya . ade kenal mustafa kamal ? haaa , tu la yg aku jumpe kat situ , tp segigih aku cari artis pon tkde lah fanatik aku nk bergambar time tu ngan muka aku yg ala ala zombie bangun tengahari cari makanan , kang sesia otak si pelakon tu kena sedut ngan aku mcm aku sedut air coconut shake . Abang aku terus bawak aku gi makan KFC . masa order kat situ , line dia bukan main panjang lagi mcm nk beli tiket konsert artis luar negara . pas aku intai intai kat depan , rupanya minah kaunter buat keje lembab cam kekura , siap dia boleh tgok org lalu lalang kat luar kfc lagi kau tau ? kalau ada penyapu lidi nak je libas libas dia . sakit je hati . tapi tu dalam hati aku je la . tapi tang kuar mulut dari abang aku terus dia punya laser boleh tembus dinding 100 lapis kau tau ? tapi aku cakap , "sabar la alang , budak baru kot tu"  . pas dah setel order and makan , siap abang aku snap gambar ayam tu buat sent kat bakal wife dia macam report harian lah , gi memana , mesti ada bukti . kalau aku .tak ferluu kowt , membazir je. haha . adat la org bercinta . sibuk je kau ni syuk .

Satu aku tak faham akan sikap aku ni asal pegi cinema je mesti nak popcorn , terpaksa la aku buat muka comel aku mntak abang aku belikan popcorn set besar gedabak kau tahu ?
pastu dengan segala relanya aku dapat RM 10 kemudian dengan macam kekanak ribena aku dapat duit terus gi beli popcorn meninggalkan abg aku kat situ terkontang kanting beratur amik tiket yg dibeli online tadi , nasib baik beli online , kalau tak dia pnya line beli tiket dah mcam gerabak kete api aku tengok , punya panjang . sampai tempat beli popcorn . aku confused tetibe dgn cara dorg beratur beli makanan , mcm ular kena palu , tak pon macam cakar ayam , oke tak sesuai , macam serabut la senang cakap , haha . aku pon dengan kebijaksaan aku terus menyelinap mcm pencuri popcorn , cite baru kat pawagam akan dtg nanti , haha . Sampai je kat kaunter , tetibe aku teringat .set besar rm 13.90 . terpksa aku korekkan juga tabung aku kat situ . abang aku yg rupanya kat belakang buat muka kerang busuk dan terus rampas popcorn aku dgn gaya nak minta kaki .yg akak kaunter ni petang petang plak mabuk salah kira sampai tetibe rm 16.90 . nak je aku karate sekali kat situ . kopak la duit aku lagi . tetibe je memahal cmtuh . tk ckup sen aku nak bayar nanti .jahat giler aku ni. sesuka nak buat org cenggitu .

sebelum masuk sempat aku berborak ngan abang aku dulu ;

" acik nak jadi pelakon boleh tak alang ? " tanya aku dengan muka siyesss.

"boleh" sambil buat muka takde perasaan meneruskan taipan di handphone dia , gigih membalas mesej bakal bini tercinta . adik dibiarkan seperti arnab mengoyangkan telinganya sahaja pada ketika itu . 

aku pon malas nak bertanya terus ajak dia gi kaunter tiket masuk awal . Dah nk sampai tgok citer hilang plak ngantuk aku , sedar tk sedar , popcorn yg besar tu dh tinggal 70 % sebab duk kena tibai je ngan aku plus abang aku .Masuk je cinema , tgok mak aih penuhnya org . tetibe sebelah sit aku ni geng sebarisan dak perempuan , budak cuti sekolah mungkin , duk duk tengok aku macam nampak aku ni hamburger bergerak , kalau tak pon macam nampak artis tak laku . haha . tidak mengendahkan keadaan , aku set tmpt aku baik punya mcm duduk kat sofa rumah pastu get ready nak tgok cite cinema ni . dalam 40 minit tayangan citer tu , aku dengar sesuatu yg tk sepatutnya aku dengar , abang aku kat sebelah duk tarik tarik tangan aku bagi isyarat . lepas aku pandang kanan aku , rupanya org yg dduk sebelah abang aku tu tido , siap berdengkur lagi . nak bergema dewan wayang tuh . aku ngan abang aku dah tergelak gelak . 

"dia ingat ni rumah dia ke nak tido plak . tau la dalam wayang sedap tido " 
komen abang aku .

dalam hati aku, bapak memekak abang ni duk tido time aku ngah fokus tgok cinema ni . nak je aku sumbat stoking aku ni kat mulut dia kasik lemas . pastu baru sedar yg dia tu sebenarnya dah cari pasal salah tempat , tetibe nak gengster plak guwa hari ni . tapi seriously annoying giler di punya dengkur . Last last aku tengok 20 minit sebelum cite tu habis , abang aku pon turut tido sekali . aku tegelak je . dalam fikiran aku .

"dah terkena badi jiran sebelah lettew , dia pon tido jugak , hahahahaa " 

Satu lagi bikin rasa panas ending citer "The Hobbit : The Desolation of Smaug",ada sambungan plak ala ala sinetron or drama samarinda . nak kena tunggu setahun lagi plak untuk sambungan , berjambang la nak tggu . time nak tgok cinema balik for next part , dah lupa ingatan ni citer pasal apa plak . haha . Dalam kereta tu ;

"macam apa je orang tu tido dalam cinema , dah duduk sebelah dia tadi , spoil jer . " kata abang aku .

"macam sama je macam sama je " balas aku .

" haa ?? " balas abang aku tertanya tanya .

aku diamkan je , haha . balik tu kitorang singgah pasar petang beli puding karamel , tah kenapa tetibe abang aku mengidam nak makan mende tu , seram plak aku lelaki mengidam ni . ok bye .

LAWAK tentang hobit ; aku pon tengok gak la dia memang cenggini , tapi kalau aku , memang tak boleh blah la kan nak kuar tak pakai kasut ke selipar . so mana mana nak try tu leh la berkawan ngan si hobbit ni , geng baru #GengTakPakaiKasut , haha .





p/s : Ramai orang buat wayang dalam wayang , termasuklah wayang air liur basi . cesssss !!!


TWITTER    : @SYUKMUHAMAD
INSTAGRAM : SYUKMUH4MAD
FACEBOOK  : SYUK MUHAMAD / PUTRA SYUK

2 comments:

  1. Okey yg p/s tue tak menahan. "Ramai orang buat wayang dalam wayanng" hahahaha... :D

    ReplyDelete
  2. dah terkena badi jiran..hehehe...

    ReplyDelete