Sunday 24 November 2013

Smartphone VS Smart People

ASSALAMUALAIKUM

Selalu kalau pagi akan ada something yang memekak kat telinga aku ,tapi tak ada . aku cuba buka mata sikit dan meraba raba sana sini sebab malas nak bukak mata luas luas , mood macam nak tido lagi je rasa , cuba korang teka selalunya pagi pagi kita akan cari apa lepas bangun ? "jam loceng? " wah, sapa jawab jam loceng tu duduk zaman mana lagi ni ? ok ayat minta kaki kat situ ,haha . sama ada yg canggih ke tak ke , itulah intan payung , itu kumbang , itulah bunga , dan macam macam lagi lah yg diberi nama oleh setiap individu masing masing . bagi aku la ,of course aku akan cari handphone aku dulu  , rupanya bateri handphone aku dah DIE pagi ni , sebab tu tak berbunyi , hahaha . handphone sangat penting bagi aku by checking any important mesej la (promosi dari maxis ke celcom ke yg tk mendatangkan manfaat kpd aku scra automatik akan aku delete sebelum sempat kena view) , sebagai jam tgn kedua aku , received call , dengar lagu ( ni paling aku suka buat ) , emergency matter ke sebab aku dah mmg duduk jauh dari parent sekarang ni kan ? snapping gambar untuk memory simpanan aku . so handphone ni mmg memainkan peranan yg sangat utama sekali , kalau korang macamana ? bangun tu terus cari pasal ke acane ? ke cari makanan terus ? nasi lemak + kopi O ? pergh , mmg sedap pekena pagi pagi kan . Dah merapu ke makanan plak  , baik aku back to the topik , untuk entry kali ni aku nak bgtaw pasal smartphone and jugak smart people . kalau tengok sekali tajuk dia macam faham  , tapi bila nak membezakan , nak bgtaw point point penting dalam entry ni susah jugak . Sapa suruh kau susahkan diri sendiri syuk , hahaha . 

Nak dijadikan cerita  , semalam, dengan sungguh bangganya seorang kawan aku post dekat facebook . Sama ada dia ingin mengundang padah , nahas di timeline pada malam tu aku pun tak tahu . Tapi dah benda tu terlalukan , bacalah dgn hasrat boleh dimanfaatkn , tapi ayat poyo yg keluar dan ayat tu lebih kurang macam ni lah ;

" Salam, weh kekawan, aku sudah pakai no digi sekarang.
Ini nombor baru saya --> 0169042344 ( bukan no sebenar , gila kau nak pamer betul betul kat sini ? ) , 
So, siapa nak tweet, wechat, line , viber , kakao talk ,instagram, add , follow saya tau .

Please add, follow,  semua nie untuk perkembangan lanjut
mengenai diri aku tau korang ;

Facebook : Jefni Hakim
Twitter : @JeffOngbak5
Wechat : JefniSeindahbiasa
Viber & Whassapp : number saya la . 
Instagram : JefniHaHa
Youtube : jefniChannel ( add for subscribe , tp tkde post video pon lagi )
Friendster (baru aktifkan balik ) : JefniHaHambat
Mashable : JefniHakim4450123456789
Hi5 : JefniHakimhi5jomlah

Ada lagi... nanti saya update lagi . Tengah register nie ... "


Takde la sebijik macam nie. Lebih kurang la. Nama pun lain okay ? Tapi yg bikin guwa panas dia bajet dia artis je ? haha . takdelah , cuma nak bgtaw yang skarang ni aku tengok la kan semakin hari semakin ramai pengguna smartphone dan pelan internet. Dengan baucer smartphone yang ends up member aku buat beli handphone ape ntah RM 50 satu , aku rasa kasut lagi mahal dari phone yg kwan aku beli rm  50 je tuh . oleh hal sedemikian rupa , makin ramailah penggunanya akan datang . Bukan mempertikaikan ke apa , aku pengguna smartphone jugak .Tapi lihatkan pada zaman sekarang ni most of the time org pakai smartphone sampai tak ingat dunia , makan kemana , tido ke mana , semua 24 jam dengan handphone , kalau sampai mandi pun phone juga , dah leh wat gantung je kat leher bawak pegi mana mana supaya nnt tak lupa ataupun hilang . 

1) Keperluan
Aku tak sure lah perlu atau tidak untuk berkepit 24 jam dengan internet dan handphone sekali  . What for ? Bukannya internet can do our walking macam Yellow Pages tu . haha Nak update pun, yang betul betul boleh diupdate . So keperluan? I don't think so. Lainlah kau  ada 10,000,000000 followers yang memang nak sangat tahu korang tengah buat apa , makan apa, bangun pukul berapa , dah solat ke belum dah mandi ke dan sebagainya . Tapi kalau semua benda nak post macam hidup kau takda benda lain jugak kau nak buat la kan , lebih kurang sama maksud ngan hidup kau ni no life la kan . Lainlah kalau ada bertrillion peminat kau sendiri  yang desperately nak tengok muka kau yang terbaru kat instagram or else kalau tak tengok nanti mereka akan demam seminggu . meronta ronta ibaratkan cacing kepanasan . Takde kan ?  Kekawan korg aku tahu ada la. Tapi , dorg kisah sangat ker ? Buat biasa biasa sudah .


2) Trend
Yes ! Trend memang being socially active tengah trending sekarang . Kekadang stuck in a situation like this , untuk orang yg selalunya belum ada smartphone la .

Joyah : Hey, lama tak jumpa you senah , susah nak update pasal you sekarang ni , 
what's your twiterrrrrrrr ? I nak follow you .Boleh tau kisah you kan .

Senah : I takde twitterrian lah . Facebookian i ada la.. add la i...nama senah striker, yang gambar dia jersey no 14 tu . Aku kan suka main futsal sekarang .

Joyah : What?! You takde twitterrrrr ? Main futsal ? Laki ke perempuan you ni ? Kampung gila... Tengok handphone ape you pakai sekarang ?

Senah: Nah...ni je aku mampu pakai sekarang .

Joyah : 33sekupang ? OMG !!! So yesterday!!! Tengok I , pakai smartphone okay? sekarang ni smartphone dah murah , rm 50 pon leh dapat lah, senah oiiii !!

Senah: Actually , I don't need to have any smart things, because I'm so smart la Joyah .

Joyah : Huh? Apa you cakap nie ? You carut I ye ?! Tak faham... Tak faham !!! Oh my Gucci !!!

Senah : Oh my prada !!!

Aku    : hahahaa , oh your english !! * tetibe menyelit *

Aku paling tak suka follow trend . Mungkin memang berjiwa ala ala  hipster kot. Bukan apa, aku tak suka hidup aku sesenang diaturkan oleh some advertising agency , or marketting exercutives , ataupun spokeperson yang amat cantik mahupun produk yang amat amat amat berkualiti dan rakan-rakan yang ikut trend ! Tu masa dulu la , yang sekarang ni kalau kau tak mengikuti perkembangan semasa , kau tak ikut mana yg boleh benefitkan kau , kau akan rugi . So be fleksible in any of the situation , tapi jgn kau yg melebih dari dorang sudah . Tu nak makan pelempang free namanya .

3) Media Sosial
Ramai pengguna internet ni, apa yang aku lihat la , mostly untuk socializing kat internet.
Sekejap-sekejap tweet.
Sekejap-sekejap update.

Langkah dua tiga tapak, tweet ; "I dah berada di seberang jalan"

Nak lintas jalan, tweet lagi     ; " Ada kereta, belum boleh melintas..banyaknya kereta hari ni "

Kereta dah takda , tweet lagi  ; "dah takda kereta, Jom kita melintas , (ayat macam street smart, kelakar tul , haha 

Sambil tweet, sambil jalan, KEDEBOOM !! kena langgar dek kereta .

Tweet lagi ,                          ; "i dilanggar kereta .Kereta ni bodoh ke tak nampak i melintas ? mohon retweet sampai pihak polis dan hospital nampak tweet ni untuk bantuan ."

Nak update sangat dengan social media nie pun, bukannya ada apa sangat. Pusing-pusing penuh dengan hashtag yg kaler bebiru tuh , kat twitter ade , facebook pon ada skrg ni , diikuti dengan instagram and keek , macam tak boleh tulis tanpa hastag je , pastu rapatkan plak , terpaksa orang baca mcm budak 3 tahun nak belajar bercakap  ;

Orang lapar...      #lapar , #kebulur , #dimanakahmakanan                                           #manarezekiniepenatdudukberdoa
Orang merungut.. #penat , #ngantuk , #sakithati , #kawantakguna , #mangkukayunpunyabudak
Orang dengar lagu.. #np , #nowplaying , #lagu , #lagusedap #lagulamatapidengarbalikmenggamitmemori
Orang tengok movie.. #nw , #nowwatching , #cinematime , #ceritasedih , #dramatipikal

Yang bajet nak jadi famous kat media sosial pun satu hal. Macam macam dilakukan untuk tarik populariti . Padahal kat luar biasa biasa je , tiada apa yg boleh dibanggakan utk diangkat org yg digelar hotstuff la kononnya .

4) Jimat
Bagi aku sendiri memang jimat pakai pelan internet ni , masa dulu aku pakai BIS iatu plan internet utk Blackberry hanya bayar rm 20 je sebulan for maxis la , dah boleh layari internet dimana mana tanpa henti dan jemu , sampai muntah pon boleh . Dengan tu sebulan dapat save , sebab kalau nak mesej kekawan ke , just whatsapp je , or wechat ke , viber ke or ape ape lagilah , bnyak sgt chat apps sekarang ni sampai aku pon dah naik pening , then kalau nak post update ke pon boleh , carian goggle pon boleh pakai  , kalau sesat maps ada utk membantu dalam apps dia . So nak apa cakap je . semua dah tersedia . Smartphone la katanya .

5) Privasi
Bila dah sibuk sangat bermedia sosial sekarang ni , tengok orang lain tweet , letak moment, update status bukan bukan, tangan pun mulalah gatal nak buat macam tu jugak , sampai ada yg overdo . At the end , bukan orang yang ganggu privasi kita , tapi kita sendiri yang membuka keaibkan diri sendiri . Tu la yang aku lihat sekarang . Dah bangang tambah bangang lagi . Contoh ayat yang aku dapat kenal pasti dari apa aku baca sendiri lah kan ;

" Tadi baru kuar tandas , tapi rasa macam masih berbaki .Masuk balik ar buang balik "

" Kaki ada cagulah , dah berapa lama aku tak potong kuku ni ? "

" Sabar itu sebahagian daripada Iman pictwitter*%#$%&&^&%^" klik link, gambar tak pakai baju . Kebangangan apakah ini ?

" Kenyangnya, buncit perut . Menyesal melantak 5 pinggan tadi * lagi teruk kalau perempuan yg post macam ni*. "

" Sudah pukul 11.23 malam. Masa untuk tidur. Siapa nak ceroboh rumah saya, nak baling molotov ke, nak kemenyankan rumah saya, nak tanam saka depan rumah saya, boleh buat sekarang ."

" Esok nak bangun pagi nak jogging dekat Tasik SekianSekian .@penyamun, @perompak, @perogol semua, please alert, esok I sampai terus operasi ok ."

" YOU ARE SO BEAUTIFUL " walhal girlfriend ada jer kat sebelah . haha .( bagitau terus sudah ) . * mohon terasa sapa yg bebal penah buat tu *

So mana yg selalu buat tu tolong tolong lah stopkan kegampangan ini , sebelum aku rembat korang satu per satu , haha . cakap macam berani nak pukul org . padahal kecut je perut nih , LOL .

6) Versus Other Things
Dari dulu lagi aku tahu banyak kelebihan smartphone ni , kira master tak master mana , cuma aku tau la nak cakap kalau org tanya , tkde lah bodoh sgt kan , but kekadang aku lagi suka to do things in different of way.  Macam , smartphone boleh check suhu badan , kiranya dapat detect kesihatan kita paras macam mana lagi bagus dari dapat log in ke social website je , kalau sakit gi klinik gak , buat post stats boleh buat sihat kembali . Yang aku meraban tadi yg macam kat bawah ni lah . Kalau ada kat pasaran mmg aku beli ni je, tak tukar lain dah .




my handphone

Oke motif sangat ade gambar iphone 6 kat atas ni kan , sebenarnya aku ngah tggu menatang ni keluar , sebab tu aku masih guna smartphone cikai , kumpul je duit dulu , menabung kan amalan mulia, sikit sikit lama lama jadi bukit . tak caya ? tengok belakang rumah kau . Oke yg bekakang rumah tkde bukit mmg dah kena tipu kat situ .

Jangan terkejut pulak , aku start dari darjah 6 dah ade handphone , sebab sampai sekarang terlebih bijak dalam pembelajaran , sikap aku ni . suka explore benda benda baru , sebab dari situlah aku dapat kepuasan , common lah , takkan kau nak lakukan benda yg sama setiap kali dalam hidup ? Dan sebagai antara orang Melayu yang bakal menerajui bangsa berjaya , aku rasa zaman kini pun smartphone dah boleh dijadikan sumber bahan bacaan selain di perpustakaan . Eh, cam ada kena mengena ngan entry lepas , haha .Mana taknya , semua ada dalam phone tu , kau nak cari apa semua ada , tapi jgn cari yg negatif plak oke , rosak pemikiran kau nanti dek kebodohan kau sendiri . Kemudahan kena guna , tapi kemudahan bukan untuk disalah gunakan , please do remember ok .Sesetengah orang tak suka membaca by phone , dia nk buku jgak , takda masalah janji amalan membaca terus menular dikalangan masyarakat kita .Tapi aku rasa membaca by book lagi best kot , Bukan apa, nampak educated sikit bila baca kat public kan? Nampak bijak sikit. haha . cam gampang je ! Untuk blogging pun, aku prefer guna laptop HP aku nih , bapak sedap menaip , laju je  , sebab tu aku sayang lappy aku ni . Dan sebab tu jugaklah entry aku sekarang ni semua panjang panjang , letih nak membaca kan ? belum tentu sempat baca rini , esok sambung baca plak . Dah macam ada episod aku rasa . 

Tuntasnya , amboi macam buat karangan aku rasa , dalam kemajuan globalisasi skrg ni , penggunaan smartphone dikalangan masyarakat semakin bertambah seiring dgn pertambahan kemajuan gadjet perhubungan saban hari tak jemu jemu ada model baru . Bagi aku smartphone ngan plan internet ni mmg betul betul penting dalam kehidupan aku , org kata jgn penting smpai apa pun tak buat , menghadap benda tu je tak boleh jugak .
By the way, memasing ada pendapat dan minat tersendiri . Jangan prejudis sangat la kan . Ramai orang kisah pasal Smartphone, ada lagi tak orang yang kisah whether they are smart enough ?
Macamana nak jadikan diri se smart seperti smarphone anda ? ingat , kau kena bijak dalam mengatur sesuatu perkara , bukan anda diatur sampai terjerumus dalam perkara tersebut .Macam atuk aku ni cakap ;




tak nak manusia yg bodoh sebab technology , kita yg cipta ia, seharusnya kita lebih pandai dari apa yg kita invented . pandai mengatur mana yg baik , mana yg boleh dilakukan , mana yg memberi manfaat dan mana yg membinasakan .

P/S : akan datang sebab social website yg sibuk duk ada butang follow or add , keluar plak lagu hitz terkini macam  , "Follow Me Maybe" , "Add Me Maybe" , "email Me Maybe"  dan akhir sekali " Lempang Me Maybe " , hahaha .



TWITTER : @SYUKMUHAMAD
INSTAGRAM : SYUKMUHAMAD
FACEBOOK : SYUK MUHAMAD / PUTRA SYUK

2 comments: